E-commerce a tradycyjna sprzedaż – zalety i wady

Obecnie coraz popularniejsza staje się sprzedaż internetowa. Wygoda, szybkość i bezpieczeństwo są jej atutami, jednak wciąż większość produktów wciąż kupuje się w sklepach stacjonarnych. Przyjrzymy się bliżej zaletom i wadom składającym się na e-commerce i tradycyjną sprzedaż.

Konfrontacja między e-commerce a tradycyjną sprzedażą

Komercjalizacja kanału internetowego jest od lat jednym z najbardziej prężnie rozwijających się gałęzi biznesu. E-sklepy, aplikacje mobilne i inne narzędzia elektronicznych transakcji są używane przez obie firmy i konsumentów. Pojawia się jednak pytanie: Czy sprzedaż elektroniczna może nastąpić zamiast tradycyjnego procesu zakupów i sprzedaży?

Czy zaciekawił Cię temat: Jak zintegrować kase fiskalną z terminalem płatniczym w sklepie?

E-commerce – zalety i wady

Platformy e-commerce dają przedsiębiorstwom wiele korzyści. Oncep dużego sklepu internetowego niemal natychmiast otwiera sieć ogromnych odbiorców. Pozwala im to sprzedawać produkty na skalę międzynarodową. Do tego dochodzą koszty dostawy, hosting i obsługi zleceń związanych z e-commerce, które są znacznie niższe niż w przypadku tradycyjnych sklepów. Sprzedaż Mobilna jest teraz jednym z najszybciej rozwijających się kanałów sprzedaży, który oferuje bardziej spersonalizowaną jakość obsługi klienta niż tradycyjne sklepy.

Z drugiej strony, istnieją też wady wynikające z korzystania z e-commerce. Po pierwsze, nie jest to celem na każdy typ produktu. Jeśli istnieje potrzeba zaawansowanego doradztwa, dostosowania lub przetwarzania wymagań, które nadaje się do tradycyjnych manifestacji handlowych. Po drugie, zakupy drogą elektroniczną są bardziej wrażliwe na oszustwa, takie jak przechwytywanie i kradzież tożsamości. Zepsucie produktu jest również bardziej prawdopodobne w przypadku e-commerce, ponieważ nie ma pewności co do jakości produktu.

Zalety tradycyjnych transakcji

Tradycyjny proces zakupów zapewnia pewne zalety, jakie nie są dostępne w wirtualnym świecie. E-commerce może być łatwo zduplikowane, dlatego może być bardzo trudne dla firm zidentyfikować autentycznych nabywców. Z drugiej strony, tradycyjna sprzedaż wymaga bezpośredniej interakcji między handlowcami i klientami, co eliminuje możliwość podrobienia.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest bezpośredni kontakt między firmą a jej klientem. Sprzedawcy mogą doradzać i pomagać w wyborze produktu, o którym klienci mogą nie wiedzieć. Jeśli nabywana jest duża ilość produktu, preferowana metoda to tradycyjna sprzedaż. Jest to z powodu bezpośredniego nawiązania kontaktu między handlowcem a konsumentem w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości związanych z zakupem.

Podsumowanie

Zarówno e-commerce, jak i tradycyjna sprzedaż mają wiele wspólnych korzyści i wad. Użyteczność i dostępność platform e-commerce daje firmom szeroką klientelę, która może być trudna do osiągnięcia przy tradycyjnych metodach. Jednak dla niektórych transakcji zakupowych tradycyjny proces pozostaje niezastąpiony. Dla dużej liczby towarów i usług obie metody sprzedaży rzeczywiście się uzupełniają, tworząc silniejszą platformę, która lepiej odpowiada na potrzeby konsumentów.